Rail Balticu ehitamisel kuluks Lelle – Pärnu raudteelõik ära

0

Katri Reinsalu / foto: Siim Solman.

Ehitusmaterjalide vedu rongidega tuleks tõenäoliselt odavam kui veoautodega, samuti oleks väiksem kohalikele teedele tehtav kahju, leiavad Rail Balticu projektiga seotud isikud.

  1. aasta algusest lõppeb reisijatevedu Lelle – Pärnu raudteel selle kehva tehnilise seisukorra tõttu. Selline otsus on pahameelt tekitanud nii kohalikes elanikes kui ka vallajuhtides. Oktoobri alguses kirjutasime, et Rap­lamaa Omavalitsuste Liit toetab Edelaraudtee Infrastruktuuri AS-i pöördumist majandus- ja taristuminister Kadri Simsoni poole, milles taotletakse raudteeliikluse jätkamist Lelle – Pärnu liinil. Oma toetusavalduse on teinud ka Pärnumaa Omavalitsuste Liit.
    Toetajate ridadesse on asunud ka Rail Balticu projektiga seotud isikud, sest ehitusmaterjali vedu on rongiga odavam ja loodussäästlikum kui veoautodega. RB Rail AS-i planeerimis- ja rakendusvaldkonna juht Kaido Zimmermann ütles, et täna ei saa veel 100-protsendilise kindlusega öelda, kas ehitajad soovivad seda raudteelõiku kasutada. Tema isiklik seisukoht on aga selline, et mahukaid materjale nagu liiprid, rööpad ja killustik on rongidega vedada mõistlikum. Kui võtta arvesse, et ühte vagunisse mahub 2-3 veoauto jagu materjali ning rongil on ligikaudu 50 vagunit, tehakse ühe sõiduga ära rohkem kui saja veoauto töö. Esialgu pole veel välja arvutatud, kui palju soodsamaks rongide kasutamine transpordi muudaks, aga võib arvata, et vahe on arvestatav.
    Rongide eelistamine aitaks Zimmermanni sõnul vältida ka veoautode poolt kohalikele teedele tehtavat kahju. „Hea meelega näeksin, et see raudteelõik oleks kuni 2025. aastani olemas,“ sõnas ta.
    Nii Raplamaal kui ka Pärnumaal on probleemiks kaevanduste nappus, mistõttu lähedalt ei ole võimalik vajalikku ehitusmaterjali hankida ning seda tuleb suuremates kogustes kaugemalt kohale tuua. Kuid näiteks graniitkillustikku ei ole Eestis üldse ja seda hakatakse tooma Soomest, Rootsist või Norrast. Zimmermann rääkis, et on kaalutud ka aheraine kasutamist ning ka selle transport oleks mõistlik vaid rongidega.
    Esimesed ehitushanked tehakse 2019. aastal. Peagi pärast seda võiks ka esimene materjalivedu toimuma hakata. Aga just 2019. aasta alguses plaanitakse lõpetada Lelle – Pärnu raudtee kasutamine.