Rapla uus bussijaam?

28

Neeme Sihv.

Rapla vallas hoitakse igaks juhuks kätt pulsil ning mõtiskledes kaalutakse bussijaamale uut asukohta. Loomulik, sest kinnistu omanik võib ühel hetkel soovida uute arendustega tegelema hakata.

See aga tähendab, et nüüd oleme põhimõttelise valiku ees – kas viia bussijaam üle raudteejaama või mitte!?
Ja valik saab olla ainult üks, muidugi tuleb see sinna viia! Kahjuks pole netist leida infot selle kohta, milliseid asukohti on lisaks kaalutud, aga sahinate järgi Karmani esist jm. Loomulikult peabki mingi peatuskoht alles jääma, kuid bussijaam kui selline peab asuma raudteejaamas. Võib-olla peaks siin n-ö teise lõpp-peatuse kontekstis vaatama juba praegusest bussijaamast kaugemale, Uusküla suunas? Seda juhul, kui keskuses ei leita piisavalt ruumi. Kuid ka sel juhul jääks Rapla keskuses peatumiskohad alles, lihtsalt bussid ei pea seal seisma ega varakult väljumist alustama, vaja on aga kohta, kus bussid saavad mõnda aega ka seista.
Põhilisem argument ongi see, et maakonnaliinid peavad olema seotud nii palju kui võimalik rongiaegadega ja seda olenemata sõidusuunast. Bussijaama kolimine raudteejaama tähendab siis, et kõik avalikud liinid läbivad nii raudteejaama kui ka Rapla keskust. Olgu siis Mahlamäe kaudu või mitte, kõik sõltub siin juba konkreetsetest asjaoludest. Ja mõlema peatuse (lisaks siis vahepealsed, mis vajalikud, sest täna ja homme vajame liine, mis toovad inimese otse sihtkoha lähedale või alustavad kodu jm kohtade lähedalt) lisamine kõikidele liinidele on täiesti võimalik ja mõeldav. Vaid Kuusiku ja Raikküla suuna puhul tuleb otsustada, kas buss saabub esmalt raudteejaama või peatub enne Rapla keskuses ja siis suundub raudteejaama. Keskuses on aga kindlasti sobivaid kohti, kus bussid lühiajaliselt saavad peatuda.

Kas aga jätkata vaikselt mõtisklemist või haarata härjal sarvist? Kuna Harjumaa ÜTK tänavu veel keskendub sisseelamisele, kuid suuremate muudatustega võivad hakata tegutsema järgmisest aastast, siis ongi just täna viimane aeg asi tõsiselt käsile võtta. Vajadus maakonnaliinide sobitamiseks rongidega on juba aastaid õhus ja Rapla MV sellega praktiliselt ei tegelenud ning siit lähtuvalt tuleb “otsad kokku viia” ja tegeledagi kogu süsteemi kaasajastamisega.
Rapla vald liitus ka Harjumaa ÜTK-ga ning üheks põhjuseks oli seegi, et nüüd ei pea vald enam tasuma bussijaamaga seotud kulusid, seda teeb ÜTK. Miks aga üldse peaks maksumaksja maksma kahe jaama ülalpidamise eest? Plussiks on veel asjaolu, et raudteejaamas on olemas toimiv ja korralik ooteruum ning ka söögikoht, lisaks saab ühte kohta kogu ühistranspordi info. Nii ju täna ei näe raudteejaamas bussijaama busside sõiduplaani ja vastupidi. Üksiti saab paigaldada ka rohkem infoekraane, mis näitaks reaalajas nii busside kui ka rongide aegu korraga ja kus tulevikus on kohe olemas ka info hilinemiste kohta, mida peavad teadma muuhulgas ka bussijuhid. Hetkelahendus on rohkem linnukese pärast tehtud ja ei anna infot, mida reisijad vajavad.

On olnud arvamusi (vist ka vallavalitsuse poolt teemale lahendusi otsides), et bussid ei mahuks raudteejaama ära. Tegelikkuses aga ei pea bussid oma seisuaegadel ju seisma tingimata seal, vaid selleks saab leida muu koha läheduses. Ühe võimaluse puhul saaks need seista Hansaliinide “depoos”, mille kaugus raudteejaamast on ca kilomeeter ja jaama saabumine ning seal seismine oleks lühiaegne. Vaid need bussid, mis saabuvad raudteejaama liinilt, peavad valdavalt saabuma enne mingi rongi saabumist-väljumist ja ootama sellelt ka reisijad ära.
Nii võib teatud kellaaegadel juhtuda, et linnaliini kui sellise järele kaob vajadus. Pigem saab siin selle asemel kasutada liini Alu – Rapla jaam ning loomulikult ka kõiki maakonnaliine, mis selliselt seal peatuvad. Olulisim selle kõige juures ongi see, et kõikidel reisijatel tekib võimalus otse bussidelt rongidele ja vastupidi ümber istuda, mitte ei pea seda tegema linnaliini abil, mis tähendab ebamugavust ning ajakadu.

Kurb on muidugi see, et Rap­lamaal ei mindud kaasa eeltasutud ühistranspordiga, mis 1. juulist suurel osal Eestimaal toimima hakkab. See koos liinide optimeerimisega ja muude lahendustega võiks anda suuremat lootust, et maakonnaliinide kadumise aeg on möödas ja olukord hakkab muutuma paremuse poole. Seda enam, et lisaraha liinide tihendamiseks on olemas.
Kindlasti on “mittemahtumine” mõnes mõttes otsitud probleem, sest busside ringlust saab alati ümber korraldada nii, et bussid peatuvad jaamas lühemat aega. Näiteks tuleb Harjumaa ÜTK-l väga tõsiselt kaaluda selliseid variante, kus kõik bussid ei peagi liini alustama-lõpetama Raplas. Nii võib osaliselt ühitada erinevaid suundi ehk busse, rakendades näiteks bussiliine Raikküla – Rap­la jaam – Kohila, Kaiu – Rapla jaam – Kuusiku, Kodila – Rapla jaam – Kehtna vm. Praegune keskusekeskne süsteem ei ole kõige otstarbekam, sest keskendub lühemate liinide puhul “natuke sõitmisele ja siis jälle natuke seismisele”.

Omaette teema on väheste kommertsliinidega, aga bussipeatuse olemasolul keskuses saavad need ka seal peatuda. Muidugi juhul, kui nad rongidelt reisijaid juurde ei soovi…
Bussipeatuse nimena peaks jääma Rapla jaam, mis viitab igale reisijale, et tegu on standardse nimetusega kogu Eestis puhkudel, kui bussid peatuvad raudteejaama juures. Ning iga jaama läbiva liini kirjelduses (nii portaalides kui ka bussidel oleval tahvlil/ekraanil jm) peab olema Rapla jaam ka märgitud.
Seni on maakonnaliinide busside ja rongide sidumine Raplas olnud väga viletsal tasemel, praegu on aga unikaalne võimalus minna tulevikuteed. Sedasama, mis paljudes riikides on küll juba ammu läbitud ja täiesti elementaarne! Kui bussijaama asukohaks valitakse aga mingi teine koht, on see andestamatu viga. Tahaks väga loota, et siin võidab talupojamõistus ja lõpuks ometi juhtub Eestis esimest korda väga pika aja jooksul, et tulemuseks on asi, mis eeskujuks teistele Eesti linnadele ja keskustele, ka väiksematele.

uuemad vanemad enim hinnatud
Cax
Member
Cax

Ahjaa, ja lisaks see, et läheksime hoobilt ajalukku ja “saaksime kümme korda kuulsamaks kui tundmatu sõduri haud!” 🙂 4 1

Cax
Member
Cax

Ma olen juba ammu mõelnud, et Raplas võiks olla kolm kena trammiliini – üks bussijaamast rdtj piki Viljandi mnt-d, teine piki Välja või isegi Mahlamäe tn mööda ja kolmas, mis käiks ka Venekülas ära, et sealsete suurte majade ja eramajade asum ei jääks teenindamata. Tänapäeva trammid on ilusad, puhtad, vaiksed ja ökonoomsed ja turvalised. Mõelge sellele, linnaisad. 6 1

rist
Külaline
rist

Hei kodanikud! Selle asemel, et oma häid ideid välja hüüda tegeleb enamus Neeme ideede maha tegemisega. Raplas ju nn bussijaama jaoks eriti keskel ja ka mujal head kohta pole. Mõtlema ja arutama peaks seda kuidas teha aga mitte seda kuidas mitte teha. Karmani plats küll ei sobi. Rapla on üks väheseid väikelinnu kus keskel suur parkla. Kui vallavalitsus riigimajja kolib ning hooldekodu ja perearstikeskus ja riigigümnaasium valmivad siis pole enam parkimisruumiga laiata. Bussijaam oleks mahtunud nn keskväljakule aga nüüd on see vist võimatu. 7

Eins
Külaline
Eins

Bussijaam peab jääma praegusesse asukohta. Raudteejaama juurde ei sobi absaluutselt. Kas siis peab bussiga Rapla saabudes veel jaamabussi pileti soetama, et näiteks Mahlamäele jõuda??? Absurd. HEPA bensukale ehitamisluba väljastades tehti Palmiga leping, et renoveerib ka bussijaama. Seda ei sa mõjutada ka omanikuvahtus. Tulge mõistusele!!!! 16 1

Neeme
Külaline

Miks peab bussiga Raplasse saabudes eraldi pileti soetama? Selgelt ja konkreetselt kirjutasin, et kõik bussid peatuks endiselt Mahlamäel, keskuses ja ka praeguse bussijaama piirkonnas? Nii et erinevalt tänaseks saaks osa suundade bussireisijad LISAKS ka otse raudteejaama, seega ei muutu kellegi jaoks midagi halvemaks, vaid ikka vastupidi! 4 8

Raplalane
Külaline
Raplalane

Oleks huvitav teada,palju Neeme ise Rapla linnaliini bussiga sõidab ja kui,siis millistel kellaaegadel.Kas on teinud mingeid uuringuid-vaatlusi,kui palju inimesi ja autosid liigub raudteejaama,palju pargib,kuidas toimib jaamahoone ees liiklus(eriti talvel) jne…Kui inimene ise ei liikle igapäevaselt Raplas,siis ei tasuks nii kindlalt sel teemal sõna võtta. Enne tuleks ikka tutvuda reaalse olukorraga ja avaldage alles siis arvamust. Teie tahtmise järgi tuleb teed hakata uuesti laiendama,uusi busse peab muretsema juurde,jaamahoone ümber ehitada jne. Lisaks jutt sellest,et miks kõik on Rapla keskne- kas Teile endale ei tundu kummaline,et kõik liinid alustaksid kusagilt kaugelt ehk siis sõidaksid varahommikul tühjalt näiteks kusagile paarikümne kilomeetri kaugusele ja… Read more »

Neeme
Külaline

Allpool juba täpsustasin ja praegu sõidan harva, sõidaks vast tihedamini kui oleks otsesed ümberistumised. Aga olen küll teinud uuringuid ja käinud kohapela ja palju muud. Nii et kui jäi arusaamatuks, et tutvunud olukorraga, siis ütlengi nüüd, et olen jah. Teed laiendama oleks pidanud kohe, mitte silmaklappidega tegutsema. Busside peatumine raudteejaamad juures on igas tsiviliseeritud riigis kombeks, vaid meil planeritakse asju, sh suuri teid, unustades maakonnaliinide peatused üldse ära! Küsiksin aga üle, millised bussid mu jutu järgi peaks alustama kaugelt? Kehtna-Kohila? Iga juhtum on omapärane ja nii tuleb ka iga juhtumi juures lähtuda konkreetsetest vajadustest. Muide, on bussijuhte, kes ei ela… Read more »

Raplalane
Külaline
Raplalane

Teie enda kirjatükist:…tuleb Harjumaa ÜTK-l väga tõsiselt kaaluda selliseid variante, kus kõik bussid ei peagi liini alustama-lõpetama Raplas. Nii võib osaliselt ühitada erinevaid suundi ehk busse, rakendades näiteks bussiliine Raikküla – Rap­la jaam – Kohila, Kaiu – Rapla jaam – Kuusiku, Kodila – Rapla jaam – Kehtna .Ja kui toote välja,et mitu AASTAKÜMMET tagasi bussid alustasid ja bussijuhid elasid alguspunktides,siis see oligi mitu aastakümmet tagasi. Palju leiab bussijuhte ja veel maakonnas! Teie harva sõitmine näitab samas,et reaalset olukorda Te siiski ei tea. Sõites Järlepa-Kohila vahel, ei ole sama,mis teistel liinidel.Kuupileti vajalikkus on olemas,sest alates homsest on jätkuvalt tööealised kohustatud pileti… Read more »

Neeme
Külaline

Tänan! Kõik oleneb olukorrast. Ja maal elatakse siis, kui on sobivat tööd. Pole võimatu, et keegi oleks nõus bussijuhiks hakkama, kui see sobib tema elukohaga? Kuid nende liinid puhul on eesmärgiks, et bussid ei peaks alati keksuses seisma, vaid oma puhkeaja vm saab teha ka mujal. Ja me ei tea kunagi, kuhu inimesed sõita tahaks, ilma ümberistumiseta. See kõik on arutelude ja uuringute küsimus. Sõidan rohkem kui ühel liinil. Ja pileteid ei ole üldse vaja. Eeltasutud süsteem on üks võimalus olukorda paremaks muuta, koos liinide muutmisega jm. Kaasa arvatud bussiJAAMA kui sellise eest kokkuhoitud raha. 1 1

Raplalane
Külaline
Raplalane

Tänasest on Raplas 20-62 aasastastel tasuline-elame reaalsuses. Teie väite peale,et bussid võivad oma puhkeaja vm.teha mujal,siis ka bussijuhid on inimesed.Olete kuulnud,et bussijutidel peab olema seisuajal võimalik kasutada puhke-olmeruume vajadusel.See ei ole rong,kus wc on olemas. 3 1

Neeme
Külaline

Kas Hansaliinide depoos ei ole neid tingimusi? Ning otse loomulikult peavadneil olema elementaarsed võimalused. 1

kulturnik
Külaline
kulturnik

mitte raplakana käin raudteejaamas Perroonis söömas ja alati on parkla täis… Mõned söömas, aga enamik autosid pargivad seal õhtuni, kuna on sõitnud rongiga Tallinna tööle… Kus on see ruum, kuhu bussikas teha… Vana bussijaama juurde jääv suur avar tühermaa peaks olame vist eramaa??? 16 1

Neeme
Külaline

Sai ka täpsustused siia kirja pandud, aga millegipärast veel pole kommentaar läbi lastud. Küsimustele vastan sellegipoolest iga kell 2 8

leitud
Külaline
leitud

Seni on maakonnaliinide busside ja rongide sidumine Raplas olnud vägaväga viletsal tasemel, võrrelge sõiduplaane. Kohe näha, et need, kes plaane teevad, ise bussi ja rongiga ei sõida. 11 1

Neeme
Külaline

Hoolimata sellest, et juba aastaid on neile ideid letti löödud. Kahjuks, aga see Eestis tavapärane. 3 6

Neeme
Külaline

Täpsustan: Mitte ükski peatus Raplas ei kao, neid hoopis lisandub osadele liinidele. Nii saavad ka Maidla ja Hagudi suunalt tulijad sõita ilma ümberistumiseta Mahlamäele või raudteejaama. Bussid (ka kaugbussid) saavad endiselt peatuda praeguse bussijaama läheduses, kus täpsemalt, peaks juba olema võimalik otsustada. Sest nagunii uue asukohana on üks võimalusi Karmani poe juures, seega kaob praegusest asukohast bussiJAAM nagunii kunagi ära. Aga peatus jääb alles, nii et murekohta ei ole. Linnaliini tõepoolest vähemalt suuremal osal päevast ei ole vaja, kui maakonnaliinid edasi-tagasi sõeluvad. Mõtlema peab vaid lapsevankritega sõitjatele, et nendega ka bussidesse pääseks. Iga väikebuss kahjuks ei sobi, aga siinkohal peab… Read more »

Marget
Külaline
Marget

Täielik lollus.Nüüd peab veel peale tööpäeva bussi ka veel ei tea kuidas ootama. 14 6

Neeme
Külaline

Millist bussi? Linnaliin jääb ju alles ja maakonnaliine, mis peatuvad lisaks erinevates kohtades linnas, tuleb hoopis juurde. 2 4

vallaArhitect
Külaline
vallaArhitect

Sihvil gennjaaalsed ettepanekud.. aga paraku ei kattu need bussifirma ehk vedaja “äriliste” eesmärkidega. Reisijate-vedu /liine jms tegelikuses “korraldab” endiselt vedaja . Kui võtta ära talt jaamaliin (mis on põhiline raha-allikas) siis läheb raskeks.) Ikka tuleb maksta nii rapla saamiseks.. raplast rdtjaama saamiseks ning samuti tagasi rdtj>bussijaama ja sealt edasi sõitmiseks..ikka topelt! Samuti maksavad vanurid, et sõita bussijaama saanuna edasi nt telliskivi (passi-lauda id-kaarti saama) või mahlamäele kuna liikumine raske. Ja ei mingit tunni/kuu/kvartali piletit sest seda võidakse ju “kuritarvitada* eriti need kes igapäevaselt linna tööle >ja koju sõidavad.. Nii, et Rapla vald- võtke oma jalakesed kõhu-alt välja ja tegelege REAALSELT… Read more »

On
Külaline
On

Selveri taga põllul ruumi küll. Saab sinna ehitada väike bussijaam. 13 5

Maali
Külaline
Maali

Midagi rumalamat saaks välja mõelda ?!!! 10 6

Kah Kodanik
Külaline
Kah Kodanik

üldse väga tobe see bussijuhilt pileti ostmine. Juhi töö on niigi raske, jända veel mingite närviliste sentidega. Bussijuht peaks tegelema ainult bussi juhtimisega, raha ning klientidega tegelemine ei peaks tema töö olema. Läks 15 aastat tagasi buss kell 10.30, kell 14.00 ja 17.30, läheb ka praegu. Mitte mingit arengut.Ainult bussijuht on vanemaks jäänud. Sest need kelle teha see on sõidavad autoga. 16

Kodanik
Külaline
Kodanik

Kus on Rapla linnas päeva- ja kuupiletid? Iga kord kui bussi sisened käi 80 senti välja, ebanormaalne kui vaja 5 korda päevas sõita. Nii neid autosi vähemaks ei jää ja rahvas bussi ei lähe. Röövimine!!! 19 1

Sõitja
Külaline
Sõitja

Need kes sõidavad sageli ostavad maksekaardi kuhu saab 10 euri peale laadida ja ei ole vaja üldse sente. 5 7

Kodanik
Külaline
Kodanik

Ja mitu korda Sa sellega bussijaamast Mahlamäele saad? Ikka 80 senti kord eks. Normaalne oleks linnas ikkagi perioodipilet, sõida või 12 korda päevas. Täiesti rumal on ka see kui sinu buss saabub 7.39 ja järgmine väljub 7.40, teoreetiliselt peaksid jõudma, reaalselt jääd 98% maha. Bussid sõidavad ikkagi reaalses liikluse mitte arvutis kaardil ehk sõidugraafikud ei vasta tegelikkusele. 10

keegi
Külaline
keegi

Suureks miinuseks raudteejaamas on juba hetkel parkimiskohtade nappus teatud kellaaegadel. Kui seal veel bussijaam on, ei kujuta ette seda virr-varri, kus bussid ja autodega saatjad rongile minejaid-tulijaid läbisegi üksteist segavad. Eriti ringil otse raudteejaama ees. 23 2

Mida veel
Külaline
Mida veel

Alles aasta-poolteist tagasi said ju lisaparklad valmis – need on mõlemal pool raudteed. Olete ikka märganud? 6 9

Raplakas
Külaline
Raplakas

Need väiksed parklad on ka täis. Imelik, et sa seda märganud pole. Hommikul läheb kogu see parklakupatus täis, kui tööle minnakse linna. Lõuna ajal pole seal enam kuskile parkida. 17