Rapla gümnaasiumis oli valikainete nädal

Maris Adoma

0
Arhitektuuri valikaines tehtud töö. Foto: Maris Adoma

Rapla gümnaasiumis oli 26.-30. novembrini esimest korda valikainete nädal. Õpilased said valida endale valikainete loetelust sobiva ning õppida seda nädal aega.

Valikaineid, mille vahel novembris valida sai, oli kokku lausa 14. Valikus olid: keraamika, plaatimine, retk toidumaailma, seltskonnatantsud, perkussiivne kitarr, arhitektuur, kunst + IT, ehitan enda elu, jazz-tants, jooga, luulekohvik, lühidokumentaalnäidendi kirjutamine, töötervishoid ja õnnelik elu. Kõige populaarsemaks valikuks osutus jooga, kust võttis osa lausa 52 õpilast, kusjuures osalejate seas oli ka hulganisti poisse.
Teisena ja kolmandana eelistati valikaineid “Ehitan enda elu” ja perkussiivne kitarr, neist võttis osa 24 ja 22 õpilast.
Õpilaste arvates oli valikainete nädal hea, sest see oli vaheldus tavapärasele õppetööle. Valikainete nädalal õpiti rohkem tundma iseennast, oma kooli- ja klassikaaslasi ning samuti said õpilased teha seda, mida neile meeldib, või vastupidi: proovida midagi täiesti uut.
Väga palju kiidusõnu oli kuulda just perkussiivse kitarri valikaine kohta, mida juhendas Markus Bachmann. See kujutab endast kitarrirütmidega meloodia loomist, tänu millele on võimalik coverdada kõikvõimalikke vähemagi rütmiga laule.
10. klassi õpilane Remi Ilves, kes õppis mängima perkussiivset kitarri, jäi sellise nädalaga väga rahule. “Valikainete nädal oli igati tore ja mulle väga meeldis, sest sain teha seda, mida soovisin ja ise ka valisin. Mina igatahes loodan, et saan seda valikainet veel võtta ja tegeleda sellega, mis on tõesti mulle meelepärane ja kus on põnev.”
Perkussiivse kitarri õpe meeldis väga ka 11. klassi õpilasele Tairile. “Töö tunnis oli intensiivne ja iga päev õpiti uusi nippe, samas oli harjutamiseks piisavalt aega. Nädalat alustasime videote vaatamisega erinevate lugude coverdustest ning õppisime kitarri osi tundma, seejärel lihtsamaid rütme ning järgnevatel päevadel hakkasime ise looma laulule biiti (ehk rütmi, bassi, akorde), harjutasime neid metronoomiga mitmeid tunde ning filmisime endast ka kaks videot, üks koos valminud biidist ning teine enda valitud loost.
Seda valikainet valiti peamiselt kas enda muusikalise poole arendamiseks või oskuste lihvimiseks. Enamik õpilasi polnud sellega varem üldse tegelenud. Kõik osalejad olid oma valikainega väga rahul ja lahkusid nädala lõpus märgatavalt rõõmsamana kui tavalistel koolinädalatel,” kirjeldab Tairi.

Õpiti planeerima tulevikku, lahendama probleeme ja leidma iseennast

Rõõmsaid emotsioone saadi kaasa ka ainest “Ehitan enda elu”, mida õpetas eesti näitleja, lavastaja, koolitaja Jaan Urvet.
Dominika Pankovale, kes õpib 10. klassis, meeldis aine juures see, et oli palju arutlemist ja õpiti leidma iseennast. Samuti 10. klassis õppiv Marite Angeelika Kaal räägib, et selles tunnis õpiti probleemide lahendamist ja tuleviku planeerimist. Sai ka avaldada palju oma arvamust ja räägiti näiteks kooli plussidest ja miinustest. “Mulle meeldis see valikaine väga. Käisime koolis viiest päevast ainult kolm päeva, sest õpetaja oli Kihnust ning tormituulte tõttu ta kooli tulla ei saanud ning viimasel päeval tegime tunnid Skype’i vahendusel. Tund oli kerge, kuid siiski asjalik ja hariv, andis juurde motivatsiooni,” rõõmustab neiu.

Loomingulisust sai näidata luulekohvikus, arhitektuuris ja keraamikas

Õpilased said oma loomingulisuse proovile panna ka näiteks luulekohvikus, keraamikas ja arhitektuuris. Luulekohviku juhendajad olid Rapla gümnaasiumi emakeeleõpetajad Maarika Lips ja Ülle Mäekivi. Keraamikat juhendas Mirjam Simmer, kes peab Tallinnas keraamikastuudiot Mavi Keraamika. Arhitektuuri juhendajaks oli maastikuarhitekt ja urbanist Kaie Kuldkepp.
Keraamikas oli õpilaste ülesanne valmistada küünlaalus, kruus ja skulptuur. Iga õpilane sai enda kasutusse viis kilogrammi savi ning see, kui palju mingile esemele savi kulutada, jäi õpilase enda otsustada. Keraamikas sai oma loomingu tõeliselt valla päästa, sest kellelegi piiranguid ette ei pandud. Kui kõik kolm eset said valmis voolitud, tuli need oma nägemise järgi glasuurida ehk anda neile värv. Ka siin said õpilased tegutseda vastavalt oma soovidele.
12. klassi õpilane Siim Poom osales luulekohvikus: “Luulekohvik pakkus noortele võimaluse tutvuda süvitsi selliste luuletajatega nagu Contra, Mathura, Ehinid jne ning neid mängulistes ja loomingulistes ülesannetes võrrelda. Muidugi, sõna “kohvik” ütleb ära, et lisaks vaimutoidule saime ka kohvi, teed, küpsiseid ja muid maiustusi. Nädal möödus kiiresti ja meie grupp arvas, et võimalusel sooviks veel valikainete nädalaid ja luulekohvikuid.”
Arhitektuuri valinud õpilaste ülesandeks oli projekteerida Rapla turuplats ja selle ees olev parkla-ala. “Mingeid reegleid, piiranguid ega rahalist piiri ette ei pandud,” räägib 11. klassi õpilane Markus-Aleks Trofimov. Kui õpilased ülesande teada said, toimus edasine töö põhiliselt kolme päeva jooksul koolis ja lisaks vähesel määral ka kodus. “Meie ülesanne täpsemalt oli saada valmis ala üldplaneering, perspektiivvaade vähemalt ühest punktist ja detailplaneering vähemalt ühest esemest, hoonest või loodusvormist ning makett vähemalt mingi osa kohta, mida enda planeeringus kõige olulisemaks peeti. Käisime ka ise planeeritava alaga tutvumas ja küsitlesime elanikke, et luua võimalikult hea uus planeering,” selgitas Trofimov ülesande sisu.
Veel rääkis ta, et töö oli väga loominguline ja vajas kindlasti palju loogilist mõtlemist. “Tuli mõelda loodusele, külastajatele, ümbruskonna elanikele ja läbiliikuvale inim- või liiklusvoolule. Lisaks oli vaja mõelda, mida täpselt soovitakse näha praeguse turuplatsi asemel ning kuidas seda oleks ratsionaalne ehitada. Oluline oli siiski kõige enam originaalsus ja loomingulisus, kuid tähtis oli ka läbimõtestatus.”
Järgmine valikainete nädal tuleb märtsis, kui saab valida samuti 14 aine vahel. Saab korrata matemaatika ja eesti keele eksamiks, valida muusikateraapia, muusikalise etenduse või kasvõi küberkaitse aine. Valik on tõeliselt mitmekesine. Kolmas valikainete nädal on juunis ja siis on valikus 12 ainet. Õpilastel on võimalik õppida mängima discgolfi, saada aimu füsioteraapiast, õppida pildistama või hoopis 3D modelleerimist ja printimist. Üldjoontes jäid õpilased valikainete nädalaga rahule ja seda perioodi oodatakse pikisilmi.