Jalutamine tugevdab tervist

0
Kadri Paju. Foto: Siim Solman

Kadri Paju

Praegune olukord on uus, võõras ja harjumatu. Tavapärane elurütm ja rutiin on kiiresti muutunud ja lähituleviku suhtes on kõik veel ebaselge. Kuidas sisustada vaba aega hetkeolukorras, kui võimalusi napib? Hea võimalus olla värskes õhus ja hoida end liikumises on jalutamine.
Õnneks on kevad alanud ilusate päikeseliste ilmadega ja päike juba iseenesest annab energiat ning uut hingamist. Selliste ilusate ilmadega pole küsimust, kas minna loodusesse jalutama või mitte. Mõnus on vaadata ja märgata esimesi kevade märke. Jalutamine on ka lihtne ja hea treeningviis, mis sobib enamikule ning sellega on kerge tegeleda, eriti olukorras, kus muid treeninguvõimalusi napib. Jalutamine aitab tugevdada tervist, sest arendab lihaseid, parandab immuunsüsteemi, vähendab stressi, langetab vererõhku, tasakaalustab veresuhkrut, parandab meeleolu ja ka und. Sammude kogumine tekitab isegi hasarti ja päevanormi kokkusaamine rahulolutunde.
Ka teadlased on leidnud, et juba 30-minutiline jalutuskäik iga päev tõstab inimese üldist heaolu olulisel määral. Olen kõndides lihtsalt vaadanud ja jälginud ümbrust, pilvi, puid ja muud, mis silma hakkab, ning avastanud palju, mida tavapäraselt tähele ei pane ja mille peale isegi ei mõtle. Jalutuskäik pidi mõjuma ka silmade heaolule positiivselt, lastes neil liigsest pingutusest puhata. Samas hoiab jalutamine ja ümbruse vaatlemine silmad ikkagi töös ning annab sobiva koguse pingutust.
Olles harjunud regulaarselt trennis käima, on kõndimine hädavajalik alternatiiv treeningutele. Et jalutuskäiku treeninguna võtta, tuleb aga tõsta liikumise kiirust ja võimalusel lisada teekonnale näiteks tõuse ja langusi, sest see tõstab pulssi ja aitab põletada lisakaloreid. Uuringud on viidanud, et tempo vaheldamine mõõdukast kiiremaks tagab efektiivsema rasvapõletuse. Keha kohaneb kiiresti erinevate tempodega ning see teeb kõnnitreeningu tõhusamaks.
Käimisel aktiivselt käsi kasutades aitab see tõsta koormust ning lihaseid paremini tööle panna. Jalutuskäigul on hea teha ka näiteks kükke ning väljaasteid, mis omakorda tugevdavad jalalihaseid, suurendavad võhma ning kalorikulu. Mida enam lihasgruppe on töösse haaratud, seda suurem on ka pingutus ja kasu tervisele. Igapäevane kõnd muutub treeninguks, kui sa pikendad sammu, kiirendad tempot ning teed seda kõike regulaarselt.
Muidugi tuleb arvestada, et praegusel ajal peab hoidma distantsi teiste inimestega ja vältima rahvarohkeid kohti, sh ülerahvastatud matkaradasid.

Jäta kommentaar

avatar