11.1 C
Rapla
Reede, 29 märts 2024
LisalehtLisaleht Rohelised Sõnumid: BonMerité võtab oma toodete tühjaks saanud pakendid tagasi

Lisaleht Rohelised Sõnumid: BonMerité võtab oma toodete tühjaks saanud pakendid tagasi

Stina Andok

Rapla ettevõte, looduskosmeetikat tootev BonMerité püüdleb väiksema jalajälje poole ja võtab tagasi oma kosmeetikatoodete tühjad pakendid, et neid uuesti kasutada või töötlusse suunata.

BonMerité perenaise Merit Võigemasti sõnul on loodushoid, sealhulgas prügisorteerimine olnud alati tema jaoks olulised teemad. „Loodus on meie kallim vara. Mida külvad, seda lõikad – nii on loogiline, et inimeste tegematajätmised maksavad ühel päeval valusalt kätte,“ põhjendab ta. Käitlusteemad on talle huvi pakkunud juba enne ettevõtlusega alustamist.
Ettevõtjana püüdleb Merit väiksema jalajälje poole. „Kuhu inimene astub, sinna jalajälg tekib ja see on paratamatu. Oluline on areng ja väga loodan, et kõik ettevõtjad muutuvad peast „rohelisemaks“,“ räägib ta.
BonMerités on prügi hoolikalt sorteeritud juba ettevõtte algusajast peale ja kõik töötajad on läbinud selleks vastava koolituse. Esimene idee on aga Meriti sõnul üldse võimalikult vähe prügi toota: „Räägime tööl pidevalt sellest, kuidas pakendite osakaalu tarbimises vähendada.“
Merit selgitab, et ettevõte maksab riigile pakendiaktsiisi, kuid toob välja, et suurem küsimus on, miks riik on võrdsustanud kõik plasti tüübid ühe hinnaga. Ühtmoodi maksavad kilo pealt aktsiisi need tootjad, kes pakendavad täielikult taaskasutamatusse akrüüli, kui ka need, kes on valinud toodete tarvis plastid, mida saab hästi taastöödelda ja taaskasutada. Merit näeks hinnaerinevuses võimalust riigil motiveerida tootjaid ökoloogilisemaid valikuid tegema.
BonMerité visioon on valida oma toodetele pakendid, mis oleksid lihtsasti taastöödeldavad. „Sealjuures läbipaistva, valge ja musta plasti kasutamine on näiteks ökoloogilisem kui värviliste ja metallikvärvidega lamineeritud plastide kasutamine. Meie pakendid on 100% taastöödeldavad, ka etiketid on PP-kilest,“ selgitab Merit.
Ettevõte on uurinud turgu ja võtnud hinnapakkumisi, et leida sobivaim pakend, mis on valmistatud orgaanilistest alusmaterjalidest või täiesti naturaalsetest materjalidest. Plaanitakse kasutada ka klaasi, aga mitte valdavalt: „Selliste habraste pakendite saatmisel peame ikkagi neile varuma ümber väga palju rohkem „pehmendusi“, mis on samas jällegi mitteökoloogiline. Üks suund on kindlasti kasutada kosmeetikas rohkem ära pappmaterjale ehk otse pappi pakendada,“ ütleb Merit.

Teadlikud kliendid

Ka pakkide väljasaatmisel püüdleb ettevõte ökoloogilisemate vahendite poole. „Mõte on vahetada mullikileümbrikud välja paberpehmendustega ümbrike vastu,“ ütleb Merit. Kasutatakse pigem paberit, välditakse kileteipi ja selle asemel kasutatakse palju kallimat paberteipi loodusliku liimiga ning pakisilte kinnitatakse liimipulgaga.
BonMerité toodete pakendite tagasitoomise võimalus ettevõttele sai alguse klientide vajadusest. „Olin seda juba ammu mõelnud, aga surve muutus väga suureks – tekkis mitmeid kliente, kes kirjutasid, et on kodus purgid alles hoidnud, kas soovime neid kasutada, nad annaksid need hea meelega ära,“ selgitab Merit.
Kohe ettevõte pakendeid siiski vastu võtma ei hakanud, kuna taheti olla kindlad, et suudetakse neid sellisel moel steriliseerida, et saaks uuesti värsket toodet sisse panna. Selleks tehti katseid ja mõõdeti mikrobioloogiat. Kui selgus, et pakendite puhastamine on võimalik, sai mõttega edasi minna.
Hetkel on selline pakendiringlus tegemas esimesi samme. „Meil on mõned edasimüüjad – näiteks Tallinnas Solarise keskuses Levi Disain ja Tallinna, Pärnu ja Rakvere Bio4Youd, kuhu saab meie taarat tagasi tuua ning siis hinnasoodustust uue toote ostmisel. Ka meie enda tehasepood võtab taarat vastu nädala sees,“ räägib Merit. Lisaks on Väärt Raplamaa Toote poega Raplas olnud sel teemal vestlusi. Samal ajal muud Eesti paigad on veel katmata ja süsteem alles väljatöötamisel. Praegu on ettevõte steriliseeritud ja taaskasutatud purkidesse pakendanud näiteks majasiseselt oma tootearendusi.
Selgeks on saanud asjaolu, et kõiki pakendeid müüki tagasi suunata ei saagi, näiteks pudelipumpasid ei ole võimalik lõplikult puhtaks saada ja seetõttu ka uuesti kasutada. Need pakendid, mida ei saa edaspidi kasutada ka ettevõte oma tootearendusteks, viiakse pakendikonteinerisse. Praegu on käsil ka pumppudelites toodete väljavahetamine. „Enamik kolib uudsetesse vaakumpudelitesse, mis ei vajagi pumpamiseks seda klassikalist kõrt, ehk on ökoloogilisemad,“ selgitab Merit.
„On väga põnev, et pakenditurg on tänu teadlikele klientidele tegemas läbi suurt metamorfoosi ökoloogilisemas suunas,“ on Merit rahul. Ta tõdeb siiski, et ökoloogilisem toode tähendab paratamatult kallimat toodet. „Samas hindame ise kvaliteeti, mitte kvantiteeti, ja loodame, et ka meie kliendid mõistavad seda,“ sõnab ta.

Subscribe
Notify of
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare